Kristus nousi kuolleista!

Kirkkovuoden huipentuma on Herran Pääsiäinen eli Kristuksen ylösnouseminen. Voittamalla kuoleman Kristus antoi meille iankaikkisen elämän. Ylösnousemus on kristinuskon ydinsanoma ja kristityn elämän korkein päämäärä.


Kristus nousi kuolleista! – Totisesti nousi!

Kristus är uppstånden! – Sannerligen uppstånden!

Kristas kaggöödi jamm´jest! – Tuodi kaggöödi

Kristos nouzi kuolennoiz! – Tovessah nouzi!

Χριστός Ανέστη! – Αληθώς Ανέστη! (Christos Anesti! Alithos Anesti!)

Христос Воскресe! – Воистину Воскресе! (Khristos Voskrese! Voistinu Voskrese!)

Christus resurrexit! – Vere Resurrexit!

Kristus on ülestõusnud! – Tõesti on ülestõusnud!

Christ is risen! – Indeed He is Risen!

En vérité – Il est ressuscité!

Christus ist auferstanden! – Er ist wahrhaftig auferstanden!

Hristos a înviat! – Adevărat a înviat!

Kristo Amefufuka! – Kweli Amefufuka!


Tropari:

"Kristus nousi kuolleista,/ kuolemalla kuoleman voitti/ ja haudoissa oleville elämän antoi."

Pääsiäistropari on muun muassa jumalanpalvelusten radioinnin ja televisioinnin vuoksi tullut tutuksi myös ortodoksisen kirkon ulkopuolella. Tropari otettiin vuonna 1986 myös luterilaisen kirkon virsikirjaan – sen lyhimpänä tekstinä - virreksi numero 90. Ohjeeksi merkittiin: ”Virsi lauletaan yleensä kolme kertaa.”

Ortodoksinen pääsiäisen tropari on syntynyt noin 400-luvulla. Sen tekijää ei tunneta. Pääsiäistropari juhlistaa ortodoksista jumalanpalvelusta pääsiäisen ja helluntain välisenä aikana, jota kutsutaan ortodoksisessa kirkossa pääsiäisajaksi.

Ensimmäisen kerran pääsiäistroparia lauletaan pääsiäisen kokoöisessä jumalanpalveluksessa ristisaatossa. Kirkkokansa papiston kanssa pysähtyy kirkon suljetulle etuovelle ja laulaa psalmien kertosäkeinä pääsiäistroparia. Sitä lauletaan kirkossa jokaisen kanonin jälkeen, pääsiäisstikiiran lopussa, aamupalveluksessa, pääsiäishetkien alussa ja lopussa. Sitä lauletaan liturgian alussa psalmien yhteydessä, pienessä saatossa, ehtoollisen aikana ja liturgian lopussa. Sitä lauletaan ehtoopalveluksen alussa ja lopussa ja kaikki tämä jatkuu ja toistuu koko pääsiäisen jälkeisen kirkkaan viikon.

Ensimmäisen pääsiäisen jälkeisen sunnuntain, Tuomaan sunnuntain jälkeen sitä luetaan tai lauletaan pääsiäisaikaan jokaisessa jumalanpalveluksessa tai yksityisessä rukouksessa Taivaallinen kuningas - veisun sijalla.



Joensuun ortodoksisen seminaarin pääsiäisyön riemua vuonna 2023. Kuva: Eija Nuutinen