Elokuu alkaa aina kaksi viikkoa kestävällä Jumalanäidin paastolla. Jumalanäidin paastoaika päättyy 15.8. Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkumisen juhlaan, joka tunnetaan myös slaavinkielisellä nimellä uspenie. Juhla on kirkkovuoden viimeinen suuri juhla, jota on vietetty nykyisellä paikallaan jo 500-luvulta lähtien. Bysanttilaisissa teksteissä Jumalanäidin kuolemasta käytetään termejä ”poisnukkuminen”, ”kuolonuneen nukkuminen” ja harvemmin ”poisjääminen” tai ”tuonilmaisiin siirtyminen” korostamaan sen olevan todellista ja osoittamaan Marian täydellistä ihmisyyttä.
Perimätiedon mukaan enkeli Gabriel ilmoitti Jumalansynnyttäjälle kuoleman saapumisesta kolme päivää etukäteen. Johannes Teologi, Kristuksen rakkain opetuslapsi, oli pitänyt Jumalansynnyttäjästä huolta Kristuksen pyynnön mukaan. Johannes kutsui koolle apostolit ja paljon uskovia hyvästelemään Neitsyt Marian. Joissain lähteissä mainitaan, kuinka apostolit kokoontuivat kaikilta ilmansuunnilta pilvien kuljettamina Jumalansynnyttäjän kuolinvuoteen äärelle. Lohdutettuaan läsnäolijoita ja keskusteltuaan apostolien kanssa sekä rukoiltuaan maailman puolesta ja siunattuaan läsnäolijat hän oli valmis lähtemään. Silloin itse Kristus ilmestyi paikalle taivaallisten voimien saattelemana. Kuolonuneen nukkumisen ikoneissa Jumalansynnyttäjän sielu kuvataankin lapsena Kristuksen sylissä.
Apostoli Tuomas, joka ehti paikalle vasta Marian kuoleman ja hautaamisen jälkeen, pyysi hautaa uudestaan avattavaksi. Hauta kuitenkin oli tyhjä, sillä Jumalansynnyttäjän ruumis oli siirtynyt Taivaaseen.
Kuolonuneen nukkumisen juhlan tropari:
”Oi Jumalansynnyttäjä, sinä synnyttäessäsi säilytit neitsyyden ja kuolonuneen nukkuessasi et maailmaa hyljännyt. Sinä Elämän äitinä menit Elämän tykö ja rukouksillasi päästät kuolemasta meidän sielumme.”