Jo viimeistään 500-luvulta lähtien kristillinen kirkko on viettänyt Kristuksen temppeliintuomisen juhlaa, jossa vanhurskaan Simeonin odotus saa täyttymyksensä Vapahtajassa. Simeon ottaa Jeesus-lapsen syliinsä, jolloin vanha ja uusi liitto kohtaavat. Juhlaa onkin kutsuttu myös nimellä ”Kohtaaminen temppelissä”. Pyhän Hengen johdattamana Simeon tunnistaa lapsen odotetuksi Messiaaksi, maailman Vapahtajaksi, ja lausuu tunnetut sanat: ”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet Sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka loistaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille!” Iäkkäälle Simeonille oli nimittäin sanottu, ettei tämä tapaa kuolemaa ennen kuin näkee Herran Voidellun. Samalla Simeonin suulla todistetaan se, että evankeliumi on tarkoitettu kaikille kansoille.
Maria ja Joosef täyttivät Mooseksen lain säännöksen, jonka mukaan 40:tenä päivänä lapsen syntymän jälkeen vanhempien oli tuotava kaksi kyyhkystä temppeliin uhrilahjana. Vain varakkaimmat toivat uhrattavaksi lampaan tai härän. Neljäs ikonissa usein esiintyvä henkilö on naisprofeetta Hanna. Hän oli rukoillut ja paastonnut temppelissä jo 84 vuoden ajan. Myös hän tunnisti Kristuksen ja ylisti Jumalaa. Hannan läsnäolon on tulkittu merkitsevän armon tuomista maailmaan Jeesus-lapsen muodossa, sillä nimi Hanna viittaa armoon.
Kohtaaminen on Jumalanäidin juhla. Troparissa lauletaan: ”Iloitse, armoitettu Jumalansynnyttäjä Neitsyt, sillä sinusta koitti vanhurskauden Aurinko, Kristus meidän Jumalamme, joka valaisee ne, jotka pimeydessä ovat. Riemuitse sinäkin hurskas vanhus, sylissäsi meidän sielujemme Vapahtaja, joka on antanut meille ylösnousemuksen.” Seuraavana päivänä muistelemme tapahtuman muita päähenkilöitä, eli vanhurskasta Simeonia ja naisprofeetta Hannaa. Heidän muistolleen pyhitetty kirkko on Tallinnan kaupungin satama-alueella. Pyhän Hannan kirkko on Joensuun Sonkajanrannassa.
Simeon ja Hanna ovat suuria esikuvia kilvoittelussa, varsinkin luostariasukkaille. Pian temppeliintuomisjuhlan jälkeen alkavat paastoon valmistavat viikot, ikään kuin vanhurskaiden Simeonin ja Hannan johdattamana.
Läntisessä perinteessä päivää nimitetään usein kynttilänpäiväksi, koska tuolloin siunattiin kynttilät koko kirkkovuotta varten.
Ortodoksisessa kirkossa päivä on nimetty myös kansainväliseksi ortodoksisten nuorten päiväksi.