Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä 8.9.

Neisyt Marian syntymä on ortodoksisen kirkkovuoden ensimmäinen ja yksi 12 suuresta juhlasta. Marian elämänvaiheista ei puhuta Raamatussa paljonkaan, vaan tiedot perustuvat Tuomaan ja Jaakobin protoevankeliumeihin ja muihin Kirkon kanonisoinnin ulkopuolisiin lähteisiin. Tekstejä on kuitenkin käytetty varhaiskirkon ajoilta lähtien ja ne ovat osa traditiota.

Marian vanhemmat, Nasaretissa asuneet vanhuskaat Joakim ja Anna olivat olleet naimisissa jo 50 vuoden ajan, mutta toiveistaan huolimatta he eivät olleet saaneet lasta.

Juutalaisessa kulttuurissa lapsettomuus oli suuri häpeä ja sitä pidettiin kirouksen aiheuttamana. Lähteissä kerrotaan heidän eläneen hurskaasti ja hiljaisesti käyttäen ainoastaan kolmanneksen tuloistaan itse, antaen toisen kolmanneksen köyhille ja viimeisen kolmanneksen temppelille, eikä heiltä itseltään silti puuttunut mitään. Kerran, kun he olivat jo vanhoja ja olivat Jerusalemissa uhraamassa Jumalalle, ylipappi Isaskar nuhteli Joakimia: ”Et ole sen arvoinen, että voisit uhrata Jumalalle noilla lapsettomilla käsilläsi.” Toiset, joilla oli lapsia, tönivät Joakimia temmaten hänet röyhkeästi pois. Tämä murehdutti suuresti kumpaakin iäkästä vanhusta ja he menivät raskain sydämin kotiinsa. Niinpä he tekivät lupauksen, että mikäli Jumala siunaisi heitä lapsella, he kasvattaisivat lapsen palvelemaan Jumalaa. Jumala kuuli heidän rukouksensa ja antoi heille tyttären, joka sai nimekseen Maria. Äitinsä puolelta Maria oli Aaronin sukua, ja isänsä puolelta hän polveutui Daavidista. Näin hänen esi-isiensä joukossa oli niin pappeja kuin kuninkaitakin.

Uskossa, että Jumala voi antaa lapsen myös iäkkäälle ja lapsettomalle, kuten Abrahamille, Joakim paastosi ja rukoili 40 päivää erämaassa. Rukouksen aikana Jumalan enkeli ilmestyi Annalle ja sanoi: ”Anna, Anna, Herra on kuullut rukouksesi, ja sinä hedelmöityt ja kannat, ja sinun siemenestäsi puhutaan koko maailmassa”. Anna lupasi lapsensa Jumalalle, ja saman ilouutisen enkeli vei myös Joakimille, joka kiitti Jumalaa tuoden Hänelle kiitosuhrin.

Marian syntymän kohdalla on vielä mainittava, että ortodoksinen kirkko ei opeta hänen syntyneen mitenkään poikkeuksellisella tavalla. Marian sikiäminen ja syntymä olivat aivan luonnollisia tapahtumia eikä niihin ortodoksisessa kirkossa liitetä ajatusta ”saastattomasta sikiämisestä”. Näin Maria kantoi täysin sitä langennutta ihmisyyttä, joka tarvitsi Lunastajaa ja joka löysi sen Mariasta syntyneessä Jumalan Pojassa.


Juhlan tropari:

"Sinun syntymäsi, Jumalansynnyttäjä Neitsyt, | toi ilosanoman koko maailmalle, | sillä sinusta koitti vanhurskauden aurinko, Kristus, meidän Jumalamme, | joka tehtyään tyhjäksi kirouksen tuotti siunauksen | ja poistettuaan kuoleman antoi meille iankaikkisen elämän."